HU EN

Töltsd le az ETELE appot:

App letöltése Apple Store-ról App letöltése Apple Store-ról
Radványi Gábor: Az élményközpont tervezése

Radványi Gábor: Az élményközpont tervezése

Az építészet világnapját ünnepeljük

A mai napon van az építészet világnapja, a jeles dátum alkalmából Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze mesélt az Etele Plaza megalkotásának legnagyobb kihívásairól, valamint az épület legkülönlegesebb elemeiről.

A nulladik lépés: a lokáció kiválasztása

Az Etele Plaza tervezésénél fontos szempont volt, hogy a vásárlók számára– függetlenül attól, hogy autóval vagy tömegközlekedéssel érkeznek – az épület a lehető legkényelmesebben megközelíthető legyen. Így esett a választás Budapest egyik legfrekventáltabb csomópontjára. A szakember elárulta, hogy általánosságban a bevásárlóközpontokba látogatók közel 80%-a tömegközlekedéssel érkezik, így kitűnő opció a kelenföldi helyszín, amely – intermodális csomópont lévén – a metróval, vasúttal, villamossal és távolsági buszokkal közlekedők számára is könnyedén megközelíthető. A lokációnak köszönhetően, az agglomerációban élők számára is komfortos a megközelítés, sőt Székesfehérvárról akár fél óra alatt megérkezhetünk az Etele Plaza-ba.

„A megvalósítás nulladik lépéseként felmértük, hogy hol fordulnak meg a legtöbbször a városlakók, ugyanis új útvonalak kialakítása helyett, a már meglévő, jól bevált közlekedési szokásokat kell szem előtt tartani. Úgymond a természetes élőhelyükön kell megtalálni az embereket.” – fogalmazott Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze.

Az Etele Plaza megalkotói

A tervezési folyamatban számos szereplő vett részt: a Paulinyi & Partners képviseletében Vámosi István építész, a Chapman Taylor retail designer csapata, a Dyer Group belsőépítészei, valamint Zoboki Gábor építész irodája, akik többek közt a MÜPA megvalósításán is dolgoztak.

„Bevásárlóközpontot tervezni nem egy építészeti feladat, arról szól, hogy egy jól működő, minél több embert kiszolgáló egységet hozzunk létre. Mindig azt mondom, hogy egy üzletközpont a szerelemről szól; arról, hogy több tízezer ember, több százezer áruval esik szerelembe nap, mint nap. Ez csak akkor valósulhat meg, ha ők a megfelelő pillanatban, a megfelelő helyen, a megfelelő termékekkel találkoznak. Arról is szól, hogy az emberek szívesen térjenek be az üzletekbe, és hogy amiért jönnek, azt megkapják. Az egész tervezés a látogatói élményekről szól.” – fűzte hozzá Radványi Gábor.

A GasztroPlacc alkotói a 81font csapata, akik az elmúlt években számos népszerű belvárosi étterem berendezéséért feleltek. Céljuk az volt, hogy az Etele Plaza food courtján mindenki – az idősektől a tinédzserekig, a kikapcsolódni vágyóktól az üzleti ebéden résztvevőkig – megtalálja a helyét.

Az ETELE Cinema kifogástalan kényelmét a DecaDesign olasz belsőépítészei segítették elő, ugyanakkor a KIDS és Pixeltermek innovatív tereiért a Minusplus tervezőiroda felelt.

„Összességében 100 tervező dolgozott a projekten, hogy az épület heterogén, mégis érdekes legyen. Valóban szükség volt 100 profi szempárra, hogy egy igazán különleges, érdekes helyet hozhassunk létre.” – mondta Radványi Gábor.

Kihívások és megoldások

A projekt legnagyobb építészeti kihívása az épület külső megjelenésének kialakítása volt, hiszen egy szögletes, ablaktalan objektumot kellett izgalmassá tenni. Végül a bejáratok lettek a dizájn központi elemei, a homlokzat is ezekre fókuszál. A főbejárat mellett hatalmas üvegfal tornyosodik az Etele térre, amelyen keresztül a járókelők bepillantást nyerhetnek a belső terek kialakítására.

„Az üvegfallal az volt a célunk, hogy az Etele Plaza impozáns belső terei kitárulkozzanak a járókelők számára, akik az Etele téren áthaladva szinte úgy érezhetik; nincs más út, oda be kell menni.” – fogalmazott az építész.

Amellett, hogy az épület közösségi terei mind azt a luxust idézik, amelyre a tervezők a kezdetektől törekedtek, a legfontosabb szempont a közel 200 bérlő üzlethelyiségeinek változatos kialakítása volt, hiszen tőlük nem lehet elvenni a fókuszt.

Kritérium volt továbbá a belső közlekedés kényelme. Más bevásárlóközpontokkal ellentétben nem volt cél, hogy a látogatók minél több üzlet előtt haladjanak el, sokkal inkább a hatékonyság és gyorsaság kapott kiemelt figyelmet. Éppen ezért a liftek és mozgólépcsők központi helyen találhatók, és kimondottan lendületesen közlekednek.

Inspirációk a nagyvilágból

Meghatározó inspirációt jelentettek az amerikai sportcsarnokok, a pályák körül végigfutó ledpanelek, amelyeken a meccsek alatt hirdetések futnak. Az ihletet a tervezők beültették az Etele Plaza-ba is; több ponton találkozhatnak a látogatók a ledpaneleken futó tematizált üzenetekkel és futurisztikus összhatással. Emellett a Burlington Arcade is nagy hatással volt a tervezésre, ugyanis a híres üzletközpont exkluzív környezetben biztosít lehetőséget a vásárlásra, nézelődésre, így nyújtva kiemelkedő látogatói élményt.